DIVÁN DALOK
– Szőke Szabolcs arab, perzsa és indiai költők verseire komponált dalai –
A Szőke Szabolcs szerzeményeit egybefoglaló Diván dalok egy olyan koncertprogram, amelyet ritkán hallani a budapesti koncertéletben. A főként keleti vonós hangszereken (gadulka, sarangi, gusla) játszó Szőke Szabolcsot elsősorban instrumentális formációiról ismerheti a koncertközönség: Kolinda, Makám, Tin-Tin Quartet, Ektar, Trio Squelini. De mint színházi alkotóművész számos saját darabjához (Hólyagcirkusz) írt énekes dalokat.
A DIVÁN szó a persza irodalomban versgyűjteményt jelent, innen ered a koncert elnevezése. Az est folyamán perzsa, arab és indiai költemények hangoznak majd el magyar nyelven és különleges hangszerelésben.
Fotó: jazzma.hu
Szőke Szabolcs egy személyben zenész, képzőművész és színházi alkotóművész. Klasszikus zenei tanulmányokat folytatott, majd érdeklődése a különleges hangzású, főként keleti vonós hangszerek (gadulka, sarangi, gusla) felé fordult. Ezzel egyidejűleg ritkán hallott és kevésbé ismert hangszereket tervezett, többet meg is valósított különböző színházi produkciókban és koncerteken. Mindemellett képzőművészként is tevékenykedett, egyéni és csoportos kiállításokon, és ezáltal a látványtervezés a színházon belül igen közel állt hozzá. Zenészként először a színház keretein belül kezdett el dolgozni. Zenei pályafutása szólistaként a Franciaországban különösen népszerű Kolinda együttessel kezdődött 1978-79-ben. Ezzel a zenekarral sikerrel szerepelt számos fesztiválon és játszott többek között a párizsi Olympia színpadán, valamint a Théátre de la Ville-ben. Majd 1981-ben megalakította a Makám együttest Krulik Zoltánnal, amely a magyarországi kortárs zenét és a különböző népzenéket egységbe olvasztó, szintézisre törekvő zenei formációk közül talán az egyik legismertebb Kelet-Európában. Később, 1994-ben, néhány ismert jazz muzsikussal együtt megalakította a TIN-TIN Quartettet (2003-tól Quintett), amely rögtön óriási sikert aratott a budapesti World Music Festivalon. 2002-től létrehozta az EKTAR együttest.
Fotó: marieclaire.hu
Molnár Emese Szegeden szerzett irodalom szakos bölcsész és énektanári diplomát, majd a Kőbányai Zenei Stúdióban képezte hangját. Öt évig a Tom-Tom stúdióban és lemezkiadóban dolgozott promóciós területen, ami hasznos szakmai tapasztalat volt számára. Hosszú ideje tanít, workshopokat tart. Két állandó zenekara a Why Not és a JaMese.
Fotó: Tóth László
Szalai Péter észak-indiai klasszikus zenével foglalkozó, korunk egyik legkiválóbb európai születésű tablazenésze. Gyerekkorában zongorázott, Petri György mostohafiaként, 16 éves korában a családi barát, Kurtág György tanácsára mégis inkább az indiai páros ütőhangszert, a tablát választotta hangszeréül. Kezdetben Anthony Dasstól tanult 1982-1984 között Budapesten és Indiában. 1988-tól a világhírű tablamester Ustad Alla Rakha fogadta tanítványává. Ezzel párhuzamosan különleges mester-tanítvány kapcsolatban került az azóta elhunyt Pandit Ravi Shankar, akit nemcsak az indiai klasszikus zene területén tekint gurujának (mesterének). 1979-1980-ban két együttesben is kipróbálta magát, mint a Krulik Zoltán vezette Creativ Stúdió Öt (CSŐ) és a Dés László vezette Dimenzió nevű formációk. 1980-tól dolgozott az indiai klasszikus zenét játszóCalcutta Trióval és az 1984-tól Makám együttessel is (ez utóbbinak alapítója is volt és 1991-ig játszott benne). 1992-ben még duóban megalakította Szőke Szabolccsal a Tin Tin-t, 2000-ben közreműködött Lantos Zoltán hegedűssel, Juhász Gábor jazz gitárossal, valamint saját tanítványával, Nyusztay Istvánnal a Samsara Quartett létrehozásában. Jelenleg is keresett muzsikus különböző jazz és etno, ill. fúziós produkciókban. Tevékenysége fontos részének tekinti a tanítást a RIMPA (Ravi Shankar Institute for Music and Performing Arts) keretében. A RIMPA elnökhelyettese. 2009 óta Rácz Zoltán meghívására a Zeneakadémián is tanít klasszikus indiai zeneelméletet és az ütőhangszereseknek tablát, klasszikus és jazz tanszakosoknak egyaránt.
Csókás Zsoltot legtöbben Szalóki Ági és Borlai Gergő, Kishúg nevezetű produkciójából ismerhetik. Rock és blues zenei hatásra kezdett el gitározni. 2003-ban felvételizett a Kőbányai Zenei Stúdióba, onnan ment át a Jazz-tanszékre 2006-ban. 2OO9 nyarán László Attila, a jazz-tanszék tanára hívta maga helyette egy Charlie soundcheckre a Petőfi csarnokba, itt találkozott először Borlai Gergővel, a Kishúg ezután jött. Saját zenekara mellett mostanában rendszeresen szerepel Szőke Szabolcs különböző formációiban.
A koncert a NKA támogatásával jött létre.
Belépődíj: 1.200, diák: 900 Ft (Önkéntes jegyszedő: Balogh László Bacilus)