A Francia Új Hullám Filmművészeti Szakkönyvtár és Könyvkiadó, Szerzői Filmklub és a Nyitott Műhely 2017-ben bemutatja: MICHELANGELO ANTONIONI tekintete, amely megváltoztatta a filmművészetet
EGY SZERELEM KRÓNIKÁJA (1950)
– meghívott előadó: Sárosi Attila filmesztéta –
„Nem volt két különbözőbb mester a modern európai művészfilmben, mint az a kettő, akik ugyanazon a napon haltak meg. Bergman és Antonioni a modern korszak két pólusa. Bergman a tiszta mélység, Antonioni a tiszta felszín. Bergman az arc filmművésze, Antonioni a tájé. Bergman a tovább nem fokozható lelki dráma, Antonioni a dráma nélküli lelki üresség. Bergman a nagyközeli, Antonioni a totálkép. Bergman a szubjektív személyesség, Antonioni a személytelen hideg távolságtartás. Bergman a modern filmművészet nagy magányosa, Antonioni a modern filmművészet legnagyobb iskolateremtője. Ha Bergman meghal 1955-ben, szegényebbek lennénk egy óriással; ha Antonioni meghal 1955-ben, ma mást értenénk modern filmművészeten. /…/
Pedig 1955-ig Antonioni összes fontos stilisztikai vonása megvolt már. Sőt – szemben Bergmannal – megvolt már a legelső filmjében is. Hogy úgy mondjam, teljes fegyverzetben pattant ki a filmművészet istenének fejéből 1950-ben. Minden, amiről elhíresült később, már első filmjében, az Egy szerelem krónikájában megvolt, sőt bizonyos dolgok, melyek később „antonionis stílusjegyekként” váltak ismertté, csak itt voltak meg tiszta formában.”
(Kovács András Bálint: Az eltűnt mester – Antonioni és a modernitás)
Egy szerelem története /Cronaca di un amore/ – fekete-fehér, olasz filmdráma, 90 perc, 1950, rendező: Michelangelo Antonioni, író: Michelangelo Antonioni, forgatókönyvíró:
Michelangelo Antonioni, Francesco Maselli, operatőr: Enzo Serafin, zene: Giovanni Fusco, szereplők: Guido – Massimo Girotti, Enrico Fontana – Ferdinando Sarmi, Barmaid – Rosi Mirafiore, Carloni – Gino Rossi, Joy – Marika Rowsky
Fontana a gazdag milánói iparmágnás, magándetektívet fogad szép és fiatal felesége figyelésére. Talán a múltjára féltékeny, amit csak fényképekről ismer, talán minden férfire, aki csak láthatja. Milyen szál köti össze Paulát és Guidót? Egy szerelem? Egy véletlen baleset? Mennyit ér a szabadságuk, és mennyit ér a boldogságuk?
* * *
Tervezett program (a változtatás jogának fenntartásával):
2017. március 3. A Pó népe (dokumentumfilm, 1943-47) ff. 10’ & egyéb rövidfilmjei
Kísérőfilm: Michelangelo Antonioni: a tekintet, amely megváltoztatta a filmművészetet (dokumentumfilm, 2001) 56’
2017. április 7. Egy szerelem krónikája (1950) ff.
2017. május 5. A kamélia nélküli hölgy (1953) ff.
2017. június 2. A legyőzöttek (szkeccsfilm, saját maga, 1953) ff., mf.
2017. szeptember 1. Szerelem a városban (szkeccsfilm, többekkel, 1953) ff.
2017. október 6. A barátnők (1955) ff.
2017. november 4. A kiáltás (1957) ff., mf.
2017. december 1. A kaland (1960, fsz.: Monica Vitti) ff., mf.
Belépődíj: 900 Ft (Önkéntes jegyszedő kerestetik.)