A Francia Új Hullám Filmművészeti Szakkönyvtár és Könyvkiadó, a Szerzői Filmklub, valamint a Nyitott Műhely 2017-ben bemutatja: MICHELANGELO ANTONIONI tekintete, amely megváltoztatta a filmművészetet
ROBERTO ROSSELINI: ITÁLIAI UTAZÁS
– meghívott előadó: Sárosi Attila filmesztéta –
„Nem volt két különbözőbb mester a modern európai művészfilmben, mint az a kettő, akik ugyanazon a napon haltak meg. Bergman és Antonioni a modern korszak két pólusa. Bergman a tiszta mélység, Antonioni a tiszta felszín. Bergman az arc filmművésze, Antonioni a tájé. Bergman a tovább nem fokozható lelki dráma, Antonioni a dráma nélküli lelki üresség. Bergman a nagyközeli, Antonioni a totálkép. Bergman a szubjektív személyesség, Antonioni a személytelen hideg távolságtartás. Bergman a modern filmművészet nagy magányosa, Antonioni a modern filmművészet legnagyobb iskolateremtője. Ha Bergman meghal 1955-ben, szegényebbek lennénk egy óriással; ha Antonioni meghal 1955-ben, ma mást értenénk modern filmművészeten. /…/
Pedig 1955-ig Antonioni összes fontos stilisztikai vonása megvolt már. Sőt – szemben Bergmannal – megvolt már a legelső filmjében is. Hogy úgy mondjam, teljes fegyverzetben pattant ki a filmművészet istenének fejéből 1950-ben. Minden, amiről elhíresült később, már első filmjében, az Egy szerelem krónikájában megvolt, sőt bizonyos dolgok, melyek később „antonionis stílusjegyekként” váltak ismertté, csak itt voltak meg tiszta formában.”
(Kovács András Bálint: Az eltűnt mester – Antonioni és a modernitás)
Itáliai utazás /Viaggio in italia/ – olasz filmdráma, 100 perc, 1945 – rendező: Roberto Rossellini, forgatókönyvíró: Roberto Rossellini, Vitaliano Brancati, zeneszerző: Renzo Rossellini, operatőr: Enzo Serafin, jelmeztervező: Fernanda Gattinoni, látványtervező: Piero Filippone, vágó: Jolanda Benvenuti, szereplők: Katherine Joyce – Ingrid Bergman, Alexander Joyce – George Sanders, Tony Burton – Leslie Daniels, Natalie Burton – Natalia Ray, Marie – Maria Mauban, prostituált – Anna Proclemer
Rossellini 50-es éveken átvonuló „Ingrid Bergman-ciklusának” méltán leghíresebb darabját a bemutatója idején értetlenül fogadta mind a neorealizmus híveinek tábora, mind pedig a hagyományos szerelmi drámákat előnyben részesítő nagyközönség. Mára a rendező egyik legjelentősebb alkotásának, sőt a modern filmművészet korai mérföldkövének tartják. A képlete egyszerű: egy brit házaspár dél-itáliai utazása során fokozatosan elhidegül egymástól – ahogy megnyílik előttük a sok ezer éves, ismeretlen olasz táj, úgy zárul rájuk csapdaként saját házasságuk.
* * *
Tervezett program (a változtatás jogának fenntartásával):
2018. február 2.. – Michelangelo Antonioni: A barátnők (1955)
március 2. – Michelangelo Antonioni: A kiáltás (1957)
április 6. – Michelangelo Antonioni: A kaland (1960)
május 4. – Michelangelo Antonioni: Az éjszaka (1961)
június 1. – Michelangelo Antonioni: Napfogyatkozás (1962)
valamikor – Makk Károly: Megszállottak (1962)
július 14. – A Francia Forradalom Ünnepe (extra vetítés)
Belépődíj: 900 Ft (Önkéntes jegyszedő kerestetik.)