a litera.hu és a Nyitott Műhely közös kritikai beszélgetéssorozata – idén az esszé témájában
HEVESI ANDRÁS: A BOULEVARD című írásáról beszélget: Jánossy Lajos, Németh Gábor, Reményi József Tamás és Vári György
Ezen a napon egy olyan, kevéssé ismert szerző kerül a beszélgetés fókuszába, mint Hevesi András. Hevesitől A boulevard című írást Németh Gábor választotta. Elolvasható az Osiris kiadásában 2007-ben megjelent A magyar esszé antológiája című válogatásban, de a Nyugat interneten közzétett oldalán is.
Hevesi András újságíró, író, színikritikus, műfordító. Hevesi Sándor rendező fogadott fia. Bp.-en és Párizsban végezte egy.-i tanulmányait, majd újságíró lett. A 8 Órai Újság párizsi tudósítója. Hazatérve Párizsból a Budapesti Hírlap szerkesztőségében dolgozott. Első irodalmi sikere után az egyik legtehetségesebb magyar regényíróként emlegették. A Nyugat munkatársa volt. Jelentős műfordítói tevékenysége is. 1939-ben kivándorolt Franciao.-ba. A II. világháborúban mint önkéntes francia katona harcolt a németek ellen és hősi halált halt. Novellái és regényei a modern francia irodalom hatásáról tanúskodna: Párizsi eső (regény, Bp., 1936); Irén (regény, Bp., 1938).
Írások Hevesiről: Halász Gábor: H. A. (Nyugat, 1936); Sőtér István: H. A. (Magyarok, 1946); Illés Endre: H. A. (Kortárs, 1962), Illés Endre: Egy „dühöngő fiatal” a 30-as években; Mestereim, barátaim, szerelmeim, (Bp., 1979); Mikó Krisztina: H. A. regényeiről (I. T. K. 1979)
Hevesi írása előszö itt jelent meg
A téma tehát az esszé. Poszler György írja A Tizedik Múzsa? – Kísérlet a kísérletről c. írásában: „Tehát a művészi tárgyról művészien szólni. A szemléletről szemléletesen, a képről képszerűen. De úgy, hogy a fogalmiság a szemléletességgel együtt fogalmiság maradjon. A jelölés a képszerűséggel együtt jelölés maradjon. Vagyis a művészetről szóló elmélet tartalmában maradjon elmélet, formájában ne legyen művészet, de közelítsen a művészethez. Ezáltal pedig a megformálás módja — egy bizonyos mértékben — tartalommá is lesz. Vagyis: a művészetről szóló elméletként nemcsak tartalmával, hanem formájával is — a művészet lényegéről — üzen valamit.
(…) Az esszé — eredendő meghatározottságát tekintve is — kísérlet. Valami elméleti eredménynek a megragadására, de inkább csak megközelítésére. Éppen ezért nyitottabb vagy zártabb változatában is ott van, legalábbis ott lehet a kísérleti jelleg. Ami érzékelteti, hogy megragadni akar, de még nem ragadta meg. Közelíteni akar, de még nem érkezett meg. Az érzékeltetés történhet a kompozíció szintjén, a szöveg megszervezésében és a stílus szintjén, a szöveg megformálásában. Ami a megragadás és közelítés folyamatát hordozza. Nem a folyamat előtt vagy után vagyunk, hanem benne a folyamatban. Amikor a szerző már kinyújtotta a kezét, de még nem ragadott meg semmit. Amikor a szerző már elindult valamerre, de még nem érkezett meg sehova. És ebben az egészben a folyamat legalább annyira fontos, mint a végeredmény.
(…) Az esszé, a kísérlet műfaj a tudomány és bölcselet között. Tárgyát leszűkítetten, nem minden oldalról vizsgálja. Az általánosra is figyel, de inkább az egyes érdekli. A végeredmény mellett a folyamatot is érzékelteti. Amit fogalmak mellett metaforákban is formuláz. Vizsgálódásában az én az előtérbe lép.”
Hevesi szóbanforgó írása itt.
A sorozathoz ajánló a literán: http://www.litera.hu/hirek/kezdodik-az-elohivas-v-szeriaja
Az est a MASZRE támogatásával jött létre: www.maszre.hu
Belépődíj: 300 Ft (Önkéntes jegyszedő kerestetik.)