VALAMI ISMERETLEN FELÉ – Petri György versei a Makám / Robinzon Kruzo előadásában –
Krulik Marcell Benjamin fotója
Petri György verseivel a 70-es évek közepén ismerkedtem meg és néhányat már akkor megzenésítettem, összeismerkedésünk is ennek volt köszönhető. Szerette a dalokat, bíztatott a továbbiakra. Eljártam hozzá verseimmel is az Eötvös u. 22-ben lévő kis udvari házikójukba. A roppant puritán szobában kis asztalon az írógépe fölött Bibó István képe függött, párizsi utcatábla a falnak támasztva, 68-as utcakő a sarokban. Mint útbaigazítóra, mesterre tekintettem rá ezekben az években. Egyre inkább egyfajta belső emigrációba vonult. A szamizdatban megjelent kötetei különös, „tiltott gyümölcsnek” számítottak akkor, konspiratív úton lehetett csak hozzájutni. Többször is nekiláttam, és sok ötlet, töredék született az évek során, de egy műsorra való, végül egész idáig váratott magára.
A koncert második felében természetesen nem fogjuk vissza magunkat és játszunk az új lemez dalaiból is. /Krulik Zoltán/
Krulik Zoltán – ének
Zámbó Tamás – gitár
Eredics Dávid – szaxofon
Boros Attila – basszusgitár
Keönch László – dob
A harmadik évtizedét közelítő és töretlenül aktív Makám zenekar,
pontosabban annak vezetője Krulik Zoltán nem először lép színre valami
meglepő újdonsággal. A zeneszerző-gitáros-dalszövegíró, sőt, önálló
kötettel is büszkélkedő költő ezúttal nem ethno-folk-világzenei profiljáról
ismert formációját állította előtérbe, hanem ő maga jött elő a pódium
széléről középre, a frontvonalba – méghozzá „KruZo”-ként. A szerzői
lemez ténye önmagában nem különösebben meglepő (szinte az összes Makám-
CD Krulik-szerzemény), ám most olyanokat is bevállalt, amit eddig soha:
szólóéneklés, rockzenei és sanzon-szerű koncepció, ezen belül pedig
személyes élményeinek, intim családi emlékeinek dalokba foglalása.
Az ilyesmire, mármint hasonló koncepcióra és tematikára csak bíztatni
tudunk minden olyan zeneszerzőt és előadóművészt, aki közel négy évtizedet
átívelő alkotó és színpadi tapasztalattal bír (értelemszerűen hatvan éven
felüli), legalább tizenhat lemez, és két-három könyv kötődik a nevéhez,
továbbá nagyon letisztult, humánus értékrend jellemzi. Ugyanis az alkotó a
fent sorolt kritériumoknak megfelelve olyan egyedi produkció megalkotására
lehet esélye, mely minden korábban ráragasztott címkétől megszabadítja.
Ebből adódóan most nem is egy zenei projecthez viszonyulunk, hanem egy
művészemberhez – akit vagy akarunk érteni, vagy inkább meg se próbáljuk.
Ami nem mellesleg hallható a hangfelvételen: nagyon erős szövegek
(többrétegű metaforákkal), vagány rockzene, és nosztalgiába is hajló
sanzonos word music – a szerző természetes és kissé szeszélyes
késztetéseiből adódóan. Ezen nincs mit csodálkozni, hisz a 20. század képei
villannak fel; mikro- és felülnézetből.
Matisz László
Belépődíj: 1.200, diák: 900 Ft (Önkéntes jegyszedő: Bihari Brigitta)