PSZICHOANALÍZIS AZ ÉLŐ TÁRSADALOMBAN ÉS KULTÚRÁBAN

Események betöltése
  • Ez az esemény elmúlt.

PSZICHOANALÍZIS AZ ÉLŐ TÁRSADALOMBAN ÉS KULTÚRÁBAN

(Az IMÁGÓ EGYESÜLET előadássorozata pszichoanalízisről, tudományról, kultúráról)

 

PSZICHOANALÍZIS ÉS FILMMŰVÉSZET

– bemutatkozik a THALASSA folyóirat aktuális száma –

 

 

Ezen az estjén a Thalassa folyóirat 2010/1-es Pszichoanalízis és filmművészet című száma mutatkozik be a szerzők (Fecskó Edina, Kérchy Vera, Kőváry Zoltán, Molnár Péter és Gelencsér Gábor) és a szerkesztők (Bálint Katalin, Erős Ferenc) részvételével. Meghívott vendég: Kovács András Bálint (ELTE Filmtudományi Tanszék).

A beszélgetés során pszichoanalízis és filmművészet összekapcsolódásának lehetőségeit kutatjuk, amihez a Thalassában közölt tanulmányok szolgálnak kiindulóponttul.

Az aktuális számról:

A Thalassa 2010/1 kötetében válogatást találunk a II. Magyar Pszichoanalitikus Filmkonferencián (2008, Pécs) elhangzott előadások szövegeiből.

Molnár Péter tanulmányában egy késői Eizenstein-film analízisében egyszerre működteti a rendező montázselméletét, Lacan etikai gondolatait és tekintetfogalmát. Kérchy Vera a teatralitás kísértetiességéről írva a „kísérteties” freudi fogalmának segítségével, film- és színházelmélet közös metszetében, David Lynch Inland Empire című filmjét elemzi. Fecskó Edina írásában a Hitchcock Szédülés című filmjére adott nézői reakciók empirikus vizsgálatával veti össze e klasszikus műről megjelent pszichoanalitikus kritikák olvasatait. Kőváry Zoltán és Látos Melinda írása a pszichoanalízis mint gyógymód képi reprezentációinak sorából a Kérem a következőt! magyar televíziós rajzfilmsorozat darabjait emeli ki.

A lapban továbbá a Krúdy és Huszárik Szindbádjáról szóló kerekasztal-beszélgetés szerkesztett változata is olvasható, melyben pszichoanalízis és filmtudomány közös nyelvét szinte még alakulásának folyamatában érhetjük tetten.

A fentieken túl fordításban átvett tanulmányokat is közlünk: Joan Copjec amerikai filmteoretikus e számban megjelent szövegében a pszichoanalitikus filmelméletben a lacani koncepciók körül megjelenő félreértéseket igyekszik tisztázni, Archívum-rovatunkban Hanns Sachs egy 1928-as, a Close up című folyóiratban megjelent írását közöljük, illetve a Műhely-rovatban Ira Konigsberg írása olvasható Ingmar Bergman Persona című filmjéről.

Belépődíj: 500 Ft (Jegyszedő kerestetik!)

2010 április 26

Részletek

Dátum: 2010. 04. 26.
Időpont: 19:30 - 21:30

Helyszín

Nyitott Műhely

Ráth György utca 4.
Budapest, 1123 Magyarország

Weboldal megnyitása

Szervező

Nyitott Műhely
Email: