(Az IMÁGÓ EGYESÜLET előadássorozata pszichoanalízisről, tudományról, kultúráról)
PSZICHOANALÍZIS ÉS FILMMŰVÉSZET
– bemutatkozik a THALASSA folyóirat aktuális száma –
Ezen az estjén a Thalassa folyóirat 2010/1-es Pszichoanalízis és filmművészet című száma mutatkozik be a szerzők (Fecskó Edina, Kérchy Vera, Kőváry Zoltán, Molnár Péter és Gelencsér Gábor) és a szerkesztők (Bálint Katalin, Erős Ferenc) részvételével. Meghívott vendég: Kovács András Bálint (ELTE Filmtudományi Tanszék).
A beszélgetés során pszichoanalízis és filmművészet összekapcsolódásának lehetőségeit kutatjuk, amihez a Thalassában közölt tanulmányok szolgálnak kiindulóponttul.
Az aktuális számról:
A Thalassa 2010/1 kötetében válogatást találunk a II. Magyar Pszichoanalitikus Filmkonferencián (2008, Pécs) elhangzott előadások szövegeiből.
Molnár Péter tanulmányában egy késői Eizenstein-film analízisében egyszerre működteti a rendező montázselméletét, Lacan etikai gondolatait és tekintetfogalmát. Kérchy Vera a teatralitás kísértetiességéről írva a „kísérteties” freudi fogalmának segítségével, film- és színházelmélet közös metszetében, David Lynch Inland Empire című filmjét elemzi. Fecskó Edina írásában a Hitchcock Szédülés című filmjére adott nézői reakciók empirikus vizsgálatával veti össze e klasszikus műről megjelent pszichoanalitikus kritikák olvasatait. Kőváry Zoltán és Látos Melinda írása a pszichoanalízis mint gyógymód képi reprezentációinak sorából a Kérem a következőt! magyar televíziós rajzfilmsorozat darabjait emeli ki.
A lapban továbbá a Krúdy és Huszárik Szindbádjáról szóló kerekasztal-beszélgetés szerkesztett változata is olvasható, melyben pszichoanalízis és filmtudomány közös nyelvét szinte még alakulásának folyamatában érhetjük tetten.
A fentieken túl fordításban átvett tanulmányokat is közlünk: Joan Copjec amerikai filmteoretikus e számban megjelent szövegében a pszichoanalitikus filmelméletben a lacani koncepciók körül megjelenő félreértéseket igyekszik tisztázni, Archívum-rovatunkban Hanns Sachs egy 1928-as, a Close up című folyóiratban megjelent írását közöljük, illetve a Műhely-rovatban Ira Konigsberg írása olvasható Ingmar Bergman Persona című filmjéről.
Belépődíj: 500 Ft (Jegyszedő kerestetik!)